Een niche alleen is nog niet genoeg om geld te kunnen verdienen met affiliate marketing. Er zijn verschillende type websites en businessmodellen om geld te verdienen met het door jou gekozen onderwerp. Niet alle types zijn geschikt voor elke niche, maar hieronder vind je de 5 meest succesvolle businessmodellen voor affiliate marketing. Bij elk businessmodel vind je voorbeelden en de benodigdheden voor succes.

Businessmodel 1: Een kortingscode website

Moeilijkheidsgraad: Makkelijk
Kosten: Laag
Winstgevendheid: Gemiddeld

De kans is groot dat dit een type website is die je zelf ook al eens bezocht hebt. Er zijn een groot aantal kortingscode website en een nog groter aantal mensen dat tijdens het online winkelen op zoek is naar een kortingscode. Het is een van de meest makkelijke manieren om online geld te verdienen, mits je genoeg focus op een niche legt. De meeste websites zijn algemeen zonder specifieke focus, om die te verslaan is deze focus wel nodig.

Het maken van een kortingscode website is eenvoudig met een speciaal WordPress thema, of kortingscode plugin zoals die van WPcoupons.io. Hierna is het slechts een kwestie van kortingscodes verzamelen en toevoegen.

Essentials voor succes:

Adverteerders met kortingscodes, zonder genoeg kortingscodes heb je bezoekers niet zoveel te bieden. Een aanbod adverteerders met regelmatig nieuwe kortingscodes is dus nodig.

Goede SEO vaardigheden, omdat dit type website voornamelijk afhankelijk is van verkeer uit Google is het hebben van goede seo vaardigheden een noodzaak.

Een originele insteek/niche, het bieden van alle kortingscodes voor iedereen is een truc die al te vaak is uitgevoerd. Om onderscheidend te zijn heb je een originele insteek en niche nodig.

Benodigde skills

  • Tijd en vaardigheid om kortingscodes te verzamelen.
  • SEO skills om genoeg verkeer vanuit Google te trekken.
  • Basis WordPress skills.

Voordelen en nadelen van dit businessmodel

Voordelen:

  • Hoge conversie omdat veel bezoekers al in de koopmodus zitten.
  • Kortingscodes vereisen relatief weinig schrijfwerk.
  • Je bezoeker krijgt korting, dus dit levert blije klanten op.
  • Werkt voor vrijwel elke niche.
  • De grote namen richten zich op alles waardoor er binnen niches nog veel ruimte is.

Nadelen:

  • De standaard onderwerpen zijn voorzien. Dus een goede niche is noodzakelijk.
  • Je bent voornamelijk afhankelijk van verkeer uit Google.
  • Kortingscodes bieden weinig mogelijkheid tot klantenbinding.
  • Steeds meer adverteerders passen hun voorwaarden rondom kortingscode websites aan.
  • Er zijn veel [websites met neppe kortingscodes](https://www.dumpthatdesk.nl/de-kortingscode-scam-van-affliate-marketing/). Dus consumenten worden skeptisch.

Voorbeelden van websites met dit businessmodel

Retailmenot.com
Kortingscode.nl
Vouchercodes.co.uk

Businessmodel 2: Authority site of blog

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Kosten: Laag
Winstgevendheid: Hoog

Een authority website, of blog, op internet kom je beide benamingen tegen. Maar uiteindelijk gaat het bij beide om het maken van een website met content over alles rondom de door jou gekozen niche. Het is een businessmodel waarbij vooraf flink wat schrijven komt kijken, maar wat ook lang meegaat.

Door uitgebreide content te maken over jouw niche geef je aan Google en aan je bezoekers het signaal dat je weet waar je het over hebt. Je kunt je bezoekers dus aan je website binden en bent sneller verzekerd van een vaste inkomstenbron.

De sleutel tot het succes ligt in de focus op 1 niche onderwerp en daar echt alles over beschrijven, vertellen of beantwoorden. Door de meest complete website te zijn over jouw onderwerp versla je de concurrentie. Voeg hier affiliate marketing of zelfs advertenties aan toe en laat het geld maar stromen.

Essentials voor succes:

Content, content en meer content, de basis van een authority site of blog is de kwaliteit van de content. Zeker in het begin zal het voornamelijk gaan om onderzoeken en veel schrijven.

Kennis van je niche en doelgroep, schrijf je voor beginners of gevorderden? Kennis van je niche en je doelgroep maakt het makkelijker om de juiste content en tone of voice te kiezen.

Een moderne website, dit is met een goed WordPress thema gelukkig niet zo moeilijk. Maar om betrouwbaar over te komen is een moderne website die ook op mobiel goed werkt een must.

Benodigde skills

  • Talent om te schrijven
  • Basiskennis van zoekmachine optimalisatie
  • Basiskennis van emailmarketing

Voordelen en nadelen van dit businessmodel

Voordelen:

  • Er zijn oneindige mogelijkheden om het inkomen te laten groeien.
  • Wanneer de meeste content is geschreven kun je profiteren van blijvend zoekverkeer.
  • Je biedt daadwerkelijk waarde aan je bezoekers. Iets om trots op te zijn!
  • Het combineren van kanalen zoals seo, social media en email geeft een stabiele basis.

Nadelen:

  • Arbeidsintentief. Vooral in het begin ben je veel tijd kwijt met schrijven en onderzoeken van het onderwerp.
  • Omdat de zwaarte aan het begin ligt, terwijl je nog nauwelijks geld verdient. Is gemotiveerd blijven vaak lastiger.
  • Door het type content is uitbesteden van het werk duur. Hoe beter de schrijver en hoe uitgebreider een artikel, hoe hoger de kosten.

Voorbeelden van websites met dit businessmodel

Nerdwallet.com
Thewirecutter.com
Thepointsguy.com

Businessmodel 3: Een Product Review website

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Kosten: Laag
Winstgevendheid: Hoog

Een review site is een van de meest populaire affiliate websites om te maken. Niet alleen is het vrij eenvoudig om hier waarde toe te voegen, maar met de groei van het online winkelen zijn reviews ook steeds belangrijker. Om die reden krijg je ook steeds vaker de vraag van een webwinkel of je beoordeling achter wil laten.

Omdat er online zoveel producten te koop zijn en je deze niet vooraf kunt bekijken gaan steeds meer mensen op zoek naar een review. Inmiddels zoekt zo’n 81% van de consumenten voor een aankoop naar een artikel met de voordelen en nadelen van het beoogde product.

Essentials voor succes:

Kennis van de producten, om de reviews betrouwbaar te kunnen schrijven is het belangrijk dat je kennis hebt van de producten en de productcategorie.

Geld om de producten aan te schaffen, om je producten te kunnen beoordelen moet je deze eerst kopen. Er is dus flink wat geld nodig om dit mogelijk te maken.

Moderne review website, er zijn voldoende WordPress review thema’s te vinden. Maar een thema of plugin met review opties is een must.

Benodigde skills

  • Talent om goede complete reviews te schrijven
  • SEO skills om de juiste producten en keywords te vinden
  • Basiskennis website bouwen

Voordelen en nadelen van dit businessmodel

Voordelen:

  • Het is een concreet businessmodel met duidelijke doelen
  • Combineren van affiliate links met de bijpassende producten is eenvoudig
  • Er zoeken steeds meer consumenten naar reviews

Nadelen:

  • Om betrouwbare reviews te schrijven heb je het product nodig, dit is kostbaar.
  • Nadat het product gekocht is ben je vaak niet meer nodig. Dus je hebt steeds nieuwe bezoekers nodig.
  • De concurrentie is hoog, ook van grote partijen met veel budget.

Voorbeelden van websites met dit businessmodel

Packhacker.com
Luchtbevochtigerkoopgids.nl
Thewirecutter.com

Businessmodel 4: Een prijsvergelijkingswebsite

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Kosten: Laag
Winstgevendheid: Hoog
Online prijsvergelijkers, naast de kortingscode websites is de kans groot dat je ook dit type al eens bent tegengekomen. Tijdens het zoeken van een goedkoop vliegticket, het overstappen naar een andere energieleverancier of het zoeken van de goedkoopste zorgverzekering.

Het is een populair businessmodel en de concurrentie is hoog. Dat is een nadeel, maar mocht je een sub niche vinden dan valt er nog steeds veel geld mee te verdienen.

Essentials voor succes:

Een sub niche met beperkte concurrentie, de grote onderwerpen zoals vliegtickets, zorgverzekeringen, en energie zijn allemaal zwaar bezet met grote bekende namen. Dus een kleine sub niche binnen deze markt is noodzakelijk om het verschil te kunnen maken.

Kennis van de markt, om onderscheidend te zijn is het handig om kennis te hebben van het product of de markt. Zo kun je sneller autoriteit laten zien.

Een prijsvergelijkers website, een thema of een plugin waarmee je prijsvergelijkers kunt bouwen. Sommige affiliate netwerken zoals Daisycon bieden kant en klare prijsvergelijkers aan.

Benodigde skills

  • Basiskennis SEO om jouw website boven de concurrentie te laten ranken
  • Talent om te schrijven
  • Kennis van e-mailmarketing

Voordelen en nadelen van dit businessmodel

Voordelen:

  • Er valt erg veel geld te verdienen
  • Het aantal mensen dat naar prijsvergelijkers zoekt is groot en stabiel
  • Prijsvergelijkers hebben niet altijd veel content nodig

Nadelen:

  • Afhankelijk van de niche kan de concurrentie enorm zijn
  • Sommige bedrijven willen alleen met een kleine groep vergelijkers samenwerken
  • Zonder duidelijk onderscheidend vermogen is de kans op slagen klein

Voorbeelden van websites met dit businessmodel

Energiecashback.com
Independer.nl
Gaslicht.com

Businessmodel 5: Geeky product website

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Kosten: Laag
Winstgevendheid: Gemiddeld
Ooit gedacht dat je geld kunt verdienen met producten die je zelf nooit zou kopen? Producten waarvan je jezelf afvraagt of er iemand is die het zou kopen? Ja dat kan! Een website met ongewone of geeky producten kan een uitstekend businessmodel zijn.

Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar een website Thisiswhyimbroke.com is het bewijs dat dit een prima manier is om geld te kunnen verdienen. Hoewel zij zich niet focussen op een specifieke niche is het prima toe te passen op verschillende niches. Denk bijvoorbeeld aan ongewone keukenaccessoires, hondenspeeltjes, gadgets, speelgoed enz.

Je kunt er ook voor kiezen om de focus te leggen op een specifieke doelgroep. Zoals ongewone gadgets voor reizigers, of geeky accessoires voor fitnessfanaten. Met een beetje creativiteit is er waarschijnlijk ruimte binnen jouw niche om dit model toe te passen.

Eerder schreef ik al dat websites met dit model vol staan met producten die vrijwel niemand wil kopen. Hoe is het dan mogelijk om toch succesvol geld te verdienen? Hier komen affiliate cookies bij kijken. Wanneer iemand doorklikt naar de webwinkel wordt de cookie geplaatst. Hierna krijg jij commissie over alles wat diegene koopt, ook wanneer dit niet het product is waarop geklikt is.

Essentials voor succes:

Om een succes te maken van een website met ongewone producten heb je de volgende dingen nodig:

Branding, omdat je minder kunt rekenen op zoekverkeer vanuit Google is het opbouwen van een merk noodzakelijk. Op deze manier weten bezoekers je ook te vinden wanneer ze niets nodig hebben.

Quirky teksten, ongewone producten vragen om creatieve teksten. Gebruik dus al je creativiteit in het beschrijven van de producten om zo op te vallen bij je bezoekers.

Een goede mix van affiliate programma’s, omdat je hier voornamelijk geld gaat verdienen aan producten die niet op jouw website staan is een goede mix nodig. Je wilt er voor zorgen dat er genoeg andere producten te koop zijn en voorkomen dat je bij alle producten dezelfde webwinkel plaatst.

Focus op originele producten, niet op geld, om echt een verschil te maken heb je voor dit model een focus nodig die ligt op het vinden en plaatsen van originele producten. Op deze manier kun je jouw bezoekers blijven verrassen, waardoor dit op termijn geld op gaat leveren.

Benodigde skills

  • Creativiteit voor het schrijven van originele teksten.
  • De tijd/wil om ongewone producten te zoeken die bij je bezoekers een glimlach of wow effect geven.
  • Humor bij het schrijven van productbeschrijvingen.
  • Kennis van het gebruik van populaire social media platformen.

Voordelen en nadelen van dit businessmodel

Voordelen:

  • Voor de productbeschrijvingen kom je weg met relatief korte teksten. Het scheelt dus een hoop tijd en werk in het schrijven van uitgebreide blogs.
  • Het vinden van producten is met Google vrij eenvoudig en vaak al vermakelijk op zich. Dat maakt het werk toch makkelijker.
  • Dit type websites kunnen vrij eenvoudig viral gaan. Zo bereik je snel een groot publiek.

Nadelen:

  • Er is weinig mogelijkheid voor verkeer vanuit Google.
  • Door het ontbreken van verkeer uit Google ben je voornamelijk afhankelijk van social media platformen. Door de continu veranderende algoritmes heb je hier weinig controle op.
  • Er is weinig reden voor bezoekers om zich aan te melden voor een nieuwsbrief.
  • Zonder een flinke dosis creativiteit is het moeilijk om hier een succes van te maken.

Voorbeelden van websites met dit businessmodel

Thisiswhyimbroke.com
Dudeiwantthat.com
Geekwrapped.com
Shutupandtakemymoney.com