Voor je begint met het uitkiezen van een niche (een onderwerp) voor jouw nieuwe website is het goed om te weten welke niches je beter kunt vermijden. De niches die je beter kunt vermijden zijn de zogeheten Your Money, Your Life niches. In deze module leer je om welke niches het gaat en waarom het verstandig is om van deze niches weg te blijven.

Wat zijn YMYL niches?

YMYL staat voor “Your Money, or Your Life” deze term is afkomstig van Google en werd bij het grote publiek bekend na de Google Medic update in 2018. YMYL slaat op niches die direct gevolgen kunnen hebben op de financiele situatie of gezondheid van een persoon. Met YMYL heeft Google de lat voor autoriteit en betrouwbaarheid verhoogd.

Het doel van deze selectie is het voorkomen van fake news en informatie die schadelijk kan zijn voor individuele personen. Welke onderwerpen er precies onder ymyl vallen is een punt van discussie. Bij onderwerpen over gezondheid is het heel duidelijk. Die vallen vrijwel allemaal onder het “your life” deel en zonder wetenschappelijke onderbouwing kom je er niet meer tussen.

Financiele onderwerpen zijn lastiger te benoemen. Er zijn namelijk verschillende visies op beleggen, het afsluiten van leningen of het verdienen van geld. Er zijn zelfs meningen dat schrijven over behangen van de woonkamer prima kan, maar dat het een ymyl onderwerp is zodra je begint over de invloed op de waarde van de woning.

Wat maakt YMYL niches zo aantrekkelijk?

Ondanks alle nadelen zijn de niches die binnen your money, your life vallen ook mateloos populair. Om een hele simpele reden, er valt een hoop geld te verdienen. De doelgroep is vaak groot en de commissies die betaald worden zijn hoog. Om die reden zijn er dus veel starters die hopen hier een goede boterham mee te kunnen verdienen.

Dat er zoveel geld te verdienen valt in deze niches is ook de reden geweest dat Google heeft ingegrepen, bij de gezondheids niches in het bijzonder. Vanwege de hoge aantrekkingskracht ontstond er een wildgroei aan websites met soms zelfs foutieve informatie. Informatie die schadelijk kon zijn voor de financiele situatie of gezondheid van lezers.

Voorbeelden van YMYL niches

  • Dieetpillen
  • Niet wetenschappelijke behandelmethodes
  • Geld leningen (voorschot leningen bijvoorbeeld)
  • Gezondheid in algemene zin zonder onderbouwing
  • Advies over investeren van geld

Zijn alle YMYL niches hetzelfde?

Nee niet alle ymyl niches zijn hetzelfde en ze worden ook niet allemaal hetzelfde door Google behandeld. Of een website in de ogen van Google binnen de ymyl grenzen valt is voornamelijk afhankelijk van het overkoepelende onderwerp van een website.

Een blog over beauty producten heeft in theorie ook invloed op de gezondheid van de lezer, maar toch valt dit minder zwaar dan een blog over dieetpillen. De schade van dieetpillen kan uiteindelijk vele malen groter zijn dan beauty producten.

Om te bepalen of jouw gekozen niche onder de harde kern van ymyl valt kun je de vraag stellen “wat voor schade kan dit hebben op het leven van de bezoeker”. Hoe groter de schade is, hoe groter de invloed van ymyl.

Waarom kun je YMYL niches beter overslaan

Omdat Google met ymyl de lat zoveel hoger heeft gelegd is het lastiger en soms zelfs bijna onmogelijk geworden om als nieuwkomer hoog te ranken in Google. Je hebt controleerbare autoriteit over het onderwerp nodig om kans te maken in Google en zelfs dan gaat het bovengemiddeld lang duren voor jouw nieuwe website vindbaar is.

Als het al lukt om jouw website vindbaar te maken dan loop je een bovengemiddeld groot risico bij Google updates. Tijdens de Medic update in 2018 waren er veel websites die ineens hun plek in Google verloren en daarmee ook alle bezoekers en inkomsten zagen verdampen. Als je dit risico niet wil lopen dan is het beter om ymyl niche over te slaan.

Wat als je toch een YMYL website wil beginnen?

Heb je een niche onderwerp dat binnen ymyl valt en wil je hier toch aan beginnen? Dat kan natuurlijk altijd, maar dan zijn er wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Omdat Google binnen deze categorie erg moeilijk doet gaat het langer duren om je website te laten ranken.

Voor je website gaat ranken in deze niches heb je autoriteit en vertrouwen nodig. Wanneer je een bekende naam bent op jouw vakgebied komt dit wel goed, maar zonder die bekendheid heb je heel veel geduld nodig.

Naast geduld is geld het volgende dat je nodig hebt. Je zult namelijk aan de slag moeten met persberichten, en eventueel advertenties om verkeer naar je website te trekken. Daarnaas moet je in de lange tijd die het kost om je website te laten ranken ook betalen voor de domeinnaam en hosting.

Om voldoende autoriteit te bouwen kan het handig zijn om experts over dit vakgebied de content te laten schrijven. Ook hier heb je geld voor nodig. Helaas zijn vakschrijvers ook nog duurder dan de gemiddelde freelance copywriter.

Conclusie

Al met al is het beter om weg te blijven van your money your life niches. De kans dat je grote vertrouwde namen gaat verslaan is klein en zeker als beginner kan dit een zware domper zijn. Omdat de kans van succes zo klein is, maakt dit de kans groter dat je afhaakt en nooit de vrijheid van online geld verdienen gaat ontdekken.

Wil je perse aan een your money your life website beginnen, dan weet je nu wat je te wachten staat. De uitdaging is groot en voor ondersteuning kun je altijd in de Insider community terecht.