Niche selectie, het uitzoeken van de markt waar je jouw tijd en energie in gaat steken, is misschien wel het moeilijkste onderdeel van dit hele proces. Niet alleen is het belangrijk om een onderwerp te kiezen waar geld mee te verdienen valt, maar het is ook handig als het een onderwerp is waar je langdurig tijd in kan investeren.
In deze les neem ik je mee in de basis van niche selectie, waar je op moet letten, wat een goede niche is en hoe je een keuze maakt voor jouw website.
[toc]

Wat is niche marketing?

Niche marketing is het uitvoeren van marketingactiviteiten gericht op een afgebakende doelgroep of stuk van de markt. Een eenvoudig voorbeeld is dat je bijvoorbeeld kiest voor damesschoenen, in plaats van schoenen in het algemeen.
Door het kiezen voor een niche wordt het makkelijker om de juiste doelgroep te bereiken en en zo geld te verdienen. Een bedrijf dat zich op alles en iedereen richt, richt zich eigenlijk op niemand. (Denk aan V&D die alles voor iedereen wilde hebben, waardoor niemand zich echt aangesproken voelde.)

Voorbeelden van niche markten:

  • Health
  • Beauty
  • Mode
  • Geld verdienen
  • Reizen
  • Geld besparen
  • Dating
  • Fitness
  • Koken
  • Leren & Ontwikkelen

Hoe vind ik een niche markt?

Een niche markt kun je vinden door het zoeken naar problemen om op te lossen, of behoeftes die je kunt vervullen. Ga er vanuit dat een klant van A naar B wil en jij kunt de weg bieden om daar te komen.
Bijvoorbeeld: Je hebt een schilderij gekocht en wil nu een gat in de muur maken om dit op te hangen. Om van A, het schilderij staat op de grond, naar B het schilderij hangt aan de muur te komen is een oplossing nodig.
Door het aanbieden van een boormachine met instructies om deze te gebruiken kun je die oplossing bieden. Binnen affiliate marketing zou je zelf nog kunnen kiezen voor verschillende type muren en dus verschillende boormachines.
Ga eens na of je zelf een probleem hebt, of dat er mensen in je omgeving zijn die een probleem hebben dat opgelost kan worden. (Willekeurige mensen op straat hier naar vragen is ook nog een optie).
Gebruik het niche onderzoek formulier om jouw top 10 samen te stellen. Hiermee kun je de volgende stappen doorlopen.

Waar voldoet een goede niche markt aan?

Met het lijstje dat je hebt samengesteld kun je nu aan de slag om te onderzoeken of deze niche wel geschikt is voor online geld verdienen. In het kort voldoet een goede niche markt aan de volgende drie punten:

  1. Er is een probleem
  2. Er is een oplossing
  3. Je kunt die oplossing bieden

Door deze punten af te vinken kun je al heel snel uitvinden of er een markt is. Om echt een goede niche te vinden en alle middelmatigheid te laten vallen is er een nog belangrijkere vraag. Is it a problem worth solving? Is het probleem groot genoeg dat er een oplossing nodig is?
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is het nodig om de volgende punten te onderzoeken:
Hoe groot is de impact van het probleem? Hebben mensen er echt veel last van, of is het een klein ongemak?
Wat is de bestaande oplossing? Is er een prima werkbare oplossing beschikbaar, of kan het veel makkelijker, beter, sneller, goedkoper? (Dit is belangrijk om te weten of mensen bereid gaan zijn om van hun huidige oplossing af te stappen)
Zou je bereid zijn om voor de oplossing te betalen? (Zonder bereidheid om te betalen valt er ook geen geld te verdienen.)

Hoe kun je weten of er geld te verdienen valt met een niche?

Antwoord op deze vraag krijg je door de vraag “Zou ik geld uitgeven voor het oplossen van dit probleem of het vervullen van deze behoefte?”. Met een duidelijke ja op deze vraag kun je verder met uitzoeken of er ook genoeg adverteerders zijn.
Het beantwoorden van de vraag is eenvoudig wanneer je gekozen hebt voor een onderwerp dat aansluit bij jouw eigen interesses, problemen of behoeftes. Heb je gekozen voor een onderwerp waar je zelf minder mee hebt, dan kun je het antwoord minder makkelijk zelf geven.
Om het antwoord alsnog te vinden kun je gebruik maken van Google, ga op zoek naar potentiële oplossingen voor het onderwerp dat je gekozen hebt. Zodra je hier concurrentie en belangrijker commerciële aanbieders vindt, kun je er vrij zeker van zijn dat mensen bereid zijn om geld te betalen.

Vind adverteerders bij jouw gekozen niche

Wanneer je bij het vorige onderdeel de Google zoekopdrachten hebt moeten doen heb je op dit punt een kleine voorsprong. Voor iedereen die dit nog niet gedaan heeft is nu het moment om commerciële aanbieders te gaan zoeken. Maak een lijstje met de bedrijven die je kunt vinden, je hebt dit zometeen nodig.
Zodra je een lijstje hebt met potentiële adverteerders is het nu tijd om uit te zoeken of zij een affiliate programma aanbieden. Dit kun je op twee manieren doen:

  1. Voer in Google de zoekopdracht Bedrijfsnaam affiliate programma in, meestal vind je in de zoekresultaten informatie over het wel of niet beschikbaar zijn van een affiliate programma van dit bedrijf.
  2. Heeft Google geen duidelijk antwoord, maak dan gebruik van Affi.io, voer hier de bedrijfsnaam in en je krijgt een overzicht van alle netwerken waar dit bedrijf bij aangesloten is.

Heeft een bedrijf geen affiliate programma, ga dan door met de volgende op je lijstje. Kom je tot de spijtige conclusie dat er geen adverteerders zijn? Begin dan met een ander onderwerp, je huidige niche is dan niet geschikt voor affiliate marketing.

Ga aan de slag met jouw favoriete niche

Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen voor je volledige lijstje dan zijn er ongetwijfeld een paar afgevallen. Doordat er geen adverteerders zijn, of geen geld mee te verdienen.
De overgebleven niches zijn dus geschikt om mee aan de slag te gaan en bruikbaar om online geld mee te verdienen. Nu is het aan jou om je favoriete niche onderwerp te kiezen. Hoe meer passie je namelijk hebt, hoe makkelijker het wordt om hier langere tijd energie in te steken en aan te werken.