Online geld verdienen met 1 website, of meerdere websites?

Online geld verdienen met 1 website, of meerdere websites?

Het is een vraag die ik vaker krijg, moet ik al mijn tijd en energie stoppen in 1 grote website of juist verdelen over meerdere kleine websites. Het is een vraag die ik zelf ook gehad heb en waar ik uit ervaring nu het antwoord op kan geven. Een antwoord dat geen A, of B, maar C is.

Antwoord A: Alle pijlen op 1 website richten

Alles begint met 1 website en het lijkt makkelijk om 1 grote website te maken die je van inkomsten gaat voorzien. Je hoeft je tijd, energie en focus niet te verdelen over meerdere projecten. Dit heeft natuurlijk voordelen, door je energie in dat ene project te steken maak je de meeste vorderingen en is vaak de kwaliteit van de content ook hoger.

Door deze focus is de kans van slagen van deze website groter en dat geeft extra motivatie. Helaas zitten er ook nadelen aan deze keuze. Nadelen die ik bij anderen heb gezien en die ik zelf ook ervaren heb.

In het kort zijn de grootste risico’s:

  • Een Google update die je vindbaarheid onderuit haalt
  • Een adverteerder die stopt met affiliate marketing
  • Een adverteerder die de commissies aanpast

Een Google update die je vindbaarheid onderuit haalt

Toen ik tijdens mijn hbo stage in aanraking kwam met affiliate marketing heb ik gezien hoeveel pijn een Google update kan doen. In die tijd was het de Google Penguin 2.0 update, die gericht was op het aanpakken van slechte backlinks. Na het uitrollen van deze update was er grote paniek, de grootste en belangrijkste website was compleet uit de zoekresultaten verdwenen. Daarmee viel dus ook de grootste inkomstenbron weg.

Een adverteerder die stopt met affiliate marketing

Zelf heb ik de ervaring dat de grootste adverteerder ineens stopt met affiliate marketing. Op mijn eerste website was Zalando een grote adverteerder. ZIj brachten het meeste geld binnen en een groot deel van de focus lag ook op het verhogen van verkeer naar Zalando. Allemaal leuk natuurlijk, tot er ineens de mail was met de mededeling dat Zalando zou stoppen met affiliate marketing.

Niet alleen een klap omdat daarmee de grootste adverteerder wegviel, maar ook omdat andere adverteerders samen niet in de buurt kwamen van het zoekverkeer van Zalando. Een harde en pijnlijke les die mij geleerd heeft om nooit meer alle eieren in één mandje te leggen.

Een adverteerder die de commissie aanpast

Eerder dit jaar was Amazon groot in het nieuws, althans binnen de affiliate marketing wereld. Tijdens de grootste crisis sinds 2008 besloot Amazon om de commissie van het affiliate programma flink te verlagen. Niet een beetje, maar sommige productgroepen gingen met procenten naar beneden.

Ook dit leverde voor velen paniek op, websites die volledig gebouwd waren rondom het Amazon affiliate programma waren nu ineens niet meer zo winstgevend. Nog een nadeel van alles afhankelijk laten zijn één website of adverteerder.

Antwoord B: Meerdere kleine niche websites

Na de nadelen van antwoord A, lijkt dit de meest logische keuze. Je inzet verdelen over meerdere websites en zo minder gevoelig zijn voor Google updates of minder afhankelijk van één adverteerder.

De grootste valkuil van deze keuze is een gebrek aan focus. Door al je energie te verdelen over verschillende kleine projecten gaat de ontwikkeling minder snel. In plaats van 5 artikelen per week voor 5 websites zou je nu 5 keer 1 artikel per website hebben.

Hiermee duurt het vaak langer voor je website gevonden wordt in Google en voor je eerste sale komt. Online geld verdienen is een weg van de lange adem en ieder obstakel is er 1 teveel. Dit is na het wegvallen van Zalando als adverteerder een valkuil waar ik net iets te vaak in gevallen ben. Het eindresultaat bestaat uit tientallen concepten en niet afgemaakte websites.

Antwoord C: Een portfolio van meerdere websites, een voor een opgebouwd

Ik heb in het begin al verklapt dat het antwoord C is. Hiermee combineer je het beste van beide opties, zonder de nadelen. Het is absoluut niet verstandig om alles af te laten hangen van een website gebouwd rondom een adverteerder. Het is wel verstandig om je focus op een website tegelijk te houden. Hiermee vergroot je de kans op succes en is het makkelijker om gemotiveerd te blijven.

Wanneer je zover bent dat je een website hebt die geld oplevert en een goede positie heeft in Google. Dan kun je jouw focus verleggen naar een nieuw project. Vergeet alleen niet je eerste website bij te houden en hier nog steeds content voor te maken. Op het moment dat je tweede website zover is, kun je verder kijken naar een derde project en zo verder…

Op deze manier kun je een portfolio van affiliate websites bouwen die samen zorgen voor een stabiel inkomen. Kies je onderwerpen zorgvuldig zodat deze niet allemaal in dezelfde niche zitten. Zo ben je minder vatbaar voor Google updates die zich op een niche richten. (Zoals de Google Medic update van 2019)

Ik hoop dat je met deze informatie de fouten kunt voorkomen die ik al heb gemaakt en zo een bewuste keuze kunt maken voor hoe jij online geld wil gaan verdienen.